Vuokin rajaseutukirkko

Vuokin kirkkokiinteistö muodostaa kokonaisuuden, johon kuuluvat kirkkosali, seurakuntasali & keittiö, kellotapuli sekä diakonissan asunto.

Vuokin Rajaseutukirkko ry vuokraa kirkko- ja seurakuntasalia sekä diakonissan asuntoa. Kirkko- ja seurakuntasalin vuokraamisesta lisää tästä linkistä ja diakonissan asunnon vuokraamisesta voit lukea lisää täältä.

Vuokin rajaseutukirkko

Vuokin kirkko sijaitsee Kainuussa, Suomussalmen kunnassa, Ala-Vuokin kylässä, osoitteessa Keskisentie 8.

Kirkko on puinen, torniton ja yksilaivainen pitkäkirkko. Sen on suunnitellut Arkkitehtuuritoimisto Lappi-Seppälä ja Martas Oy.

Kirkko on vihitty vuonna 1954.Erillinen, alaosaltaan avoin, neljän pylvään varassa oleva puinen kellotapuli on rakennettu vuonna 1966. Sadan kilon kello kutsuu seurakuntaa jumalanpalveluksiin ja hartaustilaisuuksiin.

Vuokin rajaseutukirkon kirkkosali

Kirkkosalissa on istumapaikat 100 hengelle.

Kirkon viisi-äänikertaiset urut on valmistanut 1978 Kangasalan urkutehdas.

Vuokin kirkko on luokiteltu Kainuun maakunnallisesti merkittäviin rakennushistoriallisiin kohteisiin.

Vuokin rajaseutukirkon seurakuntasali

Kirkon yhteydessä olevassa, myöhemmin rakennetussa seurakuntasalissa, on tilaa 60 henkilölle. Kirkossa on myös hyvin varusteltu keittiö.

Vuokin rajaseutukirkon diakonissan asunto

Kirkkorakennuksen yhteydessä on myös yksiö eli entinen diakonissan eli sisaren asunto. Asunto on remontoitu talkoilla matkailukäyttöön kesällä 2023. Remonttiin on saatu tukea Elävä Kainuu Leader ry:ltä.

Yhdistys vuokraa diakonissan asuntoa yleishyödyllisten yhteisöjen jäsenille majoituskäyttöön. Lue lisää täältä.